22.05.2013

Rabarbermarmelade



Rabarberne titter frem i haverne og sommeren har meldt sin ankomst med alt hvad den indebærer, sol som regn! Jeg nyder det hele; solen der varmer og den friske duft af regn på jorden. Det er sæson for rabarber og det fik mig til at lave rabarbermarmelade og bage squashboller. Jeg elsker at bruge årstidens råvarer. På den måde får man også det bedste ud af dem.

Rabarbermarmelade er utrolig nemt. Jeg lavede det på følgende måde:
  • 350 g. rabarber
  • 150 g. sukker
  • 1 spsk. vand
  • 1 vanillestang
  • Melatin til at gøre konsistensen mere stiv (efter anvisning på pakken)
  • Atamon for at konservere (efter anvisning på pakken)
  1. Vask rabarberne grundigt og skær dem i mindre stykker på ca 1 cm. 
  2. Flæk vanillestangen.
  3. Kom rabarber, sukker, vand og vanille i en gryde.
  4. Lad det koge op ved svag varme. (Du behøver kun at lade det koge op, men hvis du ønsker en mere grødet marmelade kan du koge rabarberne mere bløde)
  5. Tilsæt Melatin. Konsistensen kan du først rigtig vurdere når det er blevet koldt, hvor det bliver mere stift.
  6. Tilsæt Atamon (Det er vigtigt at det ikke koger, når du tilsætter atamon, da det ellers vil miste sin kraft)

Opbevar det på køl. Velbekomme!

Det hele blev nydt med en god latte, serveret af min personlige kaffenørd aka min mand ;)






4 kommentarer:

  1. Amalie altså! sikke en hyggelig blog!!
    Har du overvejet at melde den til Bloglovin'? Det gør det nemmere for andre bloggere (mig!) at følge med.. :)

    Kh

    SvarSlet
  2. TAK :) Det havde jeg ikke lige overvejet, men har netop gjort det! (Og ja, nu følger jeg dig, som den første :) )
    ...Men den der kode man skulle indsætte for at blive godkendt - den ser jo ikke ligefrem fancy ud i bunden af dette indlæg. Mon man kan fjerne den igen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor fint :)
      Ja, den kan du bare slette igen.. det var bare for at Bloglovin' kunne finde den

      Glæder mig til at følge med i din hyggelige verden!
      Og hallo.. det er jo SÅ lang tid siden vi har set jer!

      Slet
  3. Hyggeligt :) Ja, det er al for lang tid siden! I er MEGET velkommen når I er på disse kanter! Vi elsker også impulsive besøg, hvis ikk I lige ved når I er på disse fronter igen :)

    SvarSlet